Januari

Vackert midvinterväder!
Yeppe blev förälskad i en vissen ormbunke.
Han nosade länge och ingående, med ett simmigt uttryck i ögonen.
Helst hade han nog velat rulla sig, men den stod upp så det gick inte bra. Istället började han strutta runt den och stryka sitt ansikte mot den, helt absorberad av dofterna från vad det nu kan ha varit som hade kissat (?) på den.
Jag hojtade – Yeppe var stendöv. Jag drog i kopplet – han höll emot.
Eftersom Yeppe är stark som en oxe, trodde jag för en liten stund att vi skulle bli kvar där i skogen, vilket jag såg som en mindre god idé, eftersom det blåste och var nästan sju minusgrader – kanske ner emot tolv med vindfaktorn.
Elving och Maskot höll med mig om att det var för kallt att stå still, så Yeppe fick lämna sin ormbunke till sist. Han gav den ett trånande ögonkast medan vi med förenade krafter släpade honom vidare.
I allén fick Maskot ett busryck och knyckte Mattes vante. Jättekul, tyckte småmonstret, mindre trevligt för Mattes fingrar, men det fanns faktiskt värme i solskenet.
Dagslängden hade ökat med nio minuter igår.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.